fbpx
Zaloguj się
Przypomnij hasło

Premiery RPG, których nie można przegapić

Podobno gry fabularne to bardzo oszczędne hobby. Można przecież grać z jednym zestawem kości i jednym podręcznikiem na całą grupę! No podobno tak… Ale widok kolejek do konwentowych stanowisk z kostkami i plejada erpegowych zapowiedzi wydawniczych mówią coś innego. Dlatego dzisiaj opowiemy wam, na które polskie premiery RPG najbardziej czekamy.

Czemu RPG zyskują na popularności?

Gry fabularne pojawiają się coraz częściej w mainstreamie: telewizji, filmach czy serialach. Grają w nie dzieciaki ze Stranger Things i Gravity Falls, aktorzy (np. Joseph Gordon-Levitt i Vin Diesel, Dwayne Johnson), pisarze (np. Stephen King) i… Elon Musk. RPG trafią nawet niedługo do kilku warszawskich liceów i szkół podstawowych na lekcje języka polskiego i historii.

Co jest takiego fascynującego w grach fabularnych? Cóż, ciężko odpowiadać za każdego. Na pewno RPG to okazja do zanurzenia się w świat ulubionego serialu, książki czy gry komputerowej (np. Dishonored, Wiedźmina czy Władcy Pierścieni). Poza tym to gamingowe wyzwanie, polegające – jak w komputerowych RPG – na ulepszaniu postaci, zdobywaniu coraz lepszego ekwipunku i na taktycznych starciach. Dla innych gry fabularne są okazją do aktorskich popisów, przeżywania niezwykłych emocji i pełnej immersji w świat i bohatera. Z kolei dla jeszcze innych – po prostu świetną okazją do towarzyskiego spotkania.

A jeszcze inna odpowiedź jest taka, że dużo się w ostatnich latach dzieje w polskim świecie gier fabularnych. Wydawane są świetne gry, takie jak Dungeons & Dragons, Zew Cthulhu czy Ostrza w mroku. Aktywnie działają popularne grupy na Facebooku, w tym największa Panie i Panowie, zagrajmy w RPG (ponad 18 tysięcy osób). Coraz częściej sesje RPG można obejrzeć na YouTube i Twitchu.

Premiery RPG, na które najbardziej czekamy

Na erpegowym blogu Daily Kraken możecie znaleźć bardzo pomocne kalendarium z zapowiedziami gier fabularnych po polsku na najbliższe miesiące i kwartały. My też śledzimy polskie premiery RPG i wybraliśmy 6 naszym zdaniem najciekawszych. Zapraszamy do subiektywnego przeglądu!

TWIERDZA: PIEŚŃ BOHATERÓW

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć czegoś od Poszukiwaczy Przygód. 🙂 Oto oficjalny setting Twierdzy Fantastyki, czyli Twierdza: Pieśń Bohaterów!

Jak wiecie, w 2019 roku wydaliśmy grę fabularną Fate Core edycja polska. Zasady Fate Core są również oficjalną mechaniką na Twierdzy Fantastyki, pozwalającą nam robić tak imponujące rzeczy, jak sesje symultaniczne na 60 i więcej graczy.

W 2021 roku ukaże się nowa wersja rozwijanego od lat settingu Twierdza: Pieśń Bohaterów. Podręcznik zawiera modyfikacje oryginalnych zasad Fate Core, dostosowujące mechanikę do świata gry, opis świata oraz nowe zasady tworzenia postaci.

Grę zobaczycie na Twierdzy Fantastyki 2021, a każdy uczestnik obozów RPG na tegorocznej Twierdzy otrzyma swoją kopię w prezencie. We wrześniu podręcznik będzie dostępny w regularnej sprzedaży.

MIASTO MGŁY

Druga na liście jest polska wersja City of Mist, świetnej gry fabularnej opartej na mechanice Powered by the Apocalypse. Mechanikę możecie kojarzyć oczywiście z oryginału Apocalypse World, lecz także z kilku innych znanych tytułów, np. Dungeon World, Masks, Monsterhearts, Root RPG czy Monster of the Week.

Miasto Mgły to oniryczna opowieść w skorumpowanej i nawiedzonej metropolii, będąca połączeniem konwencji noir i konceptu znanego np. z Amerykańskich Bogów Gaimana. Bohaterowie wcielają się w Rifterów, łącząc w sobie cechy człowieka i mitycznej mocy.

Poza płynną mechaniką i świeżym kolorytem, Miasto Mgły przyciąga szerokim zakresem tych właśnie mitycznych potęg. Możemy grać księgowym, w którym drzemie pierwiastek nordyckiego Lokiego. Ale poza takimi oczywistymi rozwiązaniami można niemal do woli czerpać z kultury i popkultury. Cząstką mityczną (Mythos) naszej postaci mogą być postacie z komiksów czy baśni braci Grimm. A także przedmioty, jak Excalibur, czy nawet takie kulturowe szablony jak ninja, superhakera i… personifikacja Nowego Roku.

Miasto Mgły jest już na wyciągnięcie ręki – wysyłka drukowanych podręczników zaplanowana jest na czerwiec 2021. Grę wydaje Black Monk Games.

ZAGINIĘCIE ALICE

O “cichej grze fabularnej”, czyli Zaginięciu Alice, napisaliśmy już recenzję na stronie Twierdzy Fantastyki na Facebooku. Jeżeli jeszcze jej nie śledzicie – koniecznie zacznijcie! Oto fragment:

W Zaginiecie Alice gra się po cichu, przez 90 minut pisząc do siebie wiadomości tekstowe.

Gra opowiada o zaginięciu młodej dziewczyny w sennym miasteczku Silent Falls, gdzieś w górzystej północnej Kalifornii. Wcielamy się w rolę bliskich jej rówieśników: rodzeństwa, partnerów czy partnerek. Przez dokładnie półtorej godziny gry próbujemy zrozumieć, co się właściwie stało, gdzie jest Alice i kto stoi za jej zniknięciem.

Towarzyszy nam w tym nastrojowy soundtrack, stworzony specjalnie na potrzeby gry, a także nieubłaganie odliczający do zera minutnik. Ten ostatni odpala wydarzenia i fabularne zwroty akcji wraz z mijaniem kolejnych progów czasowych, nadając dynamiki rozgrywce i kontrolując napięcie narracyjne. W Alice is Missing nie ma tradycyjnej osoby prowadzącej – zadaniem wszystkich graczy jest interpretować wyniki na odsłanianych kartach i współtworzyć spójną, angażującą opowieść.

Zaginięcie Alice wydaje AlisGames, grę można już dostać w wersji elektronicznej, a drukowane kopie będą wysyłane w sierpniu 2021 (druk trochę się opóźnia).

BALDUR’S GATE: ZSTĄPIENIE DO AVERNUSA

Baldur’s Gate: Descent into Avernus to jedna z oficjalnych kampanii do piątej edycji najpopularniejszej gry fabularnej na świecie – Dungeons & Dragons. Tym razem bohaterowie Wybrzeża Mieczy trafią do tytułowego Avernusa, jeden z piekielnych planów egzystencji w świecie gry. A w podręczniku, oprócz rozbudowanej kampanii, znajdziecie również szczegółowy Wrót Baldura, ikonicznego miasta ze świata Zapomnianych Krain.

Kampanie do D&D 5e to cieszące oko perełki, przy okazji kolejnych wyzwań dla postaci graczy rozwijające lore świata gry. Są lepsze i gorsze kampanie, ale akurat Zstąpienie do Avernusa zapowiada się naprawdę piekielnie dobrze.

D&D w Polsce wydaje Rebel, a Zstąpienia do Avernusa także możemy spodziewać się już w czerwcu 2021! Tak jak w przypadku Miasta Mgły, nie trzeba więc czekać zbyt długo. 🙂

JEDYNY PIERŚCIEŃ RPG

Pierwsza edycja The One Ring Roleplaying Game podbiła serca wielu erpegowców. Piękne ilustracje, nowoczesne zasady wspierające opowieść w tolkienowskim duchu oraz mądre umiejscowienie akcji gry w miejscu i czasie sprawiły, że w tego RPG grało się lepiej niż w poprzednie podejścia do gier fabularnych w Śródziemiu.

W lutym 2021 wystartowała zbiórka na Kickstarterze na drugą edycję gry. Grę wydaje Free League, zbiórkę ufundowano w cztery minuty, a szacowana data dostarczenia podręczników to listopad 2021. Również w lutym dowiedzieliśmy się, że po pewnych zawirowaniach sytuacja się wyjaśniła i powstanie również polska wersja gry – Jedyny Pierścień RPG! Za wydanie odpowiadają Hexy Studio wraz z Black Monk Games. Gry możemy spodziewać się około mniej więcej w kwietniu-maju 2022. Trochę jeszcze poczekamy, ale wygląda na to, że warto!

DIUNA RPG

Kto odwiedził Twierdzę Fantastyki ten wie, że w sercach wielu Mistrzów i Mistrzyń Gry z Twierdzy szczególne miejsce zajmuje herbertowska Diuna. To wysokiej klasy literatura science-fiction, którą gorąco polecamy każdemu, kto jeszcze nie czytał!

Na przestrzeni lat Diuna doczekała się gier komputerowych, miniserialu, filmu ze Stingiem w jednej z ról… A także dokumentu o innym filmie, który co prawda nie powstał, ale miał w nim grać Salvador Dali. Czekamy zresztą na kolejny film z Timothée Chalametem w roli Paula Atrydy i Zendayą jako Chani. No i oczywiście na grę fabularną, wydawaną przez Modiphius Entertainment.

Dune: Adventures in the Imperium wychodzi zdecydowanie poza pustynną Arrakis, pozwalając zetknąć się z bliska z wieloma aspektami działania Imperium, stworzyć własny ród i pokierować jego losami. Gra wykorzystuje mechanikę 2d20, na razie trwa przedsprzedaż angielskiego wydania.

Polska wersja gry ukaże się gdzieś w 2021 roku, a wydawcą jest AlisGames.